Het Festival Voce et Organo 2020

AD MUSICAM POETICAM

4 CONCERTEN IN 3 KERKEN !

BRUSSEL: ONZE-LIEVE-VROUW TER KAPELLEKERK &  ONZE-LIEVE-VROUW TER ZAVELKERK

ORP-LE-GRAND: KERK STS MARTIN ET ADELE 

 

Het thema van het festival ‘Voce et Organo 2020’ roept de tijd op waar componisten en theoretici musici op zoek gingen naar meer poëtische uitdrukkingkracht in de muziek. Meer bepaald in de XVI eeuw hebben de polyfonie en het contrapunt hun principes vastgelegd die tot op heden geldig blijven.

 

Deze polyfonische kunst zal schitterend in dit seizoen worden vertegenwoordigd door Heinrich Schütz, maar ook door vele componisten die in zijn voetsporen treden. Een generatie die de kunst van het contrapunt tot de barok zal brengen, nu eens door de lijnen ervan te verzachten, dan eens door zich enige uitzonderingen op de regels te veroorloven om een poëtische expressie te bereiken dichter bij het gevoel.

>>> Woensdag 2 september 2020 – 20u00 – ONZE-LIEVE-VROUW TER KAPELLEKERK  – Brussel

 

FLORILEGIUM

Matthias Weckmann (1616-1674)

 

ENSEMBLE CONCERTO IMPERIALE, directie Fabien MOULAERT
Edward VANMARSENILLE, orgel

Vanuit een programma rond oude Italiaanse en Duitse muziek, wenst het ensemble ‘Concerto Imperiale’ eer te betonen aan een van de grootste Duitse componisten van de XVIIde eeuw : Matthias WECKMANN (1616-1674). Leerling van de “vader van de Duitse muziek” Heinrich Schütz, heeft WECKMANN verschillende belangrijke ambten bekleed waaronder deze van organist van de Sint-Jacobikerk te Hamburg.

 

Met

Anna Maddalena GHIELMI, viool

Luise MANSKE, dulciaan

Fabien MOULAERT, trombone en directie

Edward VANMARSENILLE, orgel

 

Scénografie en belichting : Jean DEFLANDRE

>>> Vrijdag 4 september 2020 – 20u00 – ONZE-LIEVE-VROUW TER KAPELLEKERK  – Brussel

 

“DIE HIMMEL ERZÄLHEN…”

De hemelen vertellen…

Heinrich Schütz en tijdgenoten 

 

ENSEMBLE POLYHARMONIQUE

Alexander SCHNEIDER, altus en directie

Arnaud VAN DE CAUTER, orgel

Het tweede concert van het seizoen is gewijd aan een van de meest kenmerkende werken van de Duitse componist Heinrich SCHÜTZ: Geistliche chormusik. Deze collectie koormuziek werd in Dresden gepubliceerd in 1648 en bevat een serie spirituele 5, 6 en 7 stemmige Motetten.

Het ‘Ensemble Polyharmonique’ onder leiding van de contra-tenor Alexander Schneider brengt een selectie van enige van de mooiste bladzijden van deze spirituele koormuziek.

Scénographie en belichting : Jean DEFLANDRE

(c) Christian Palm

>>> Zondag 6 september 2020 – 15u00 – ONZE-LIEVE-VROUW TER ZAVELKERK – Brussel 

 

“L’ART DE LA RETHORIQUE”

 

DE MUSICI TER ZAVELKERK 

Arnaud VAN DE CAUTER, orgel

Benoît MERNIER, orgel

Roland SERVAIS, orgel

Elise GÄBELE, sopraan

Clara INGLESE, sopraan

Aveline MONNOYER, mezzo-sopraan

Van de oude muziek tot de hedendaagse muziek heeft de muzikale retoriek de componisten bezig gehouden. Inderdaad, door  naar voorbeeld van de poëzie en het proza verder te gaan dan de eerste betekenis van  tekst, zullen zij een echt muzikaal ‘discours’ creëren. Termen zoals exortium, narratio e.a. gaan benut worden in de compositie en de muziekanalyse om een muzikaal discours uit te werken en te beschrijven. Dit concert omvat twee orgels met twee zangeressen en drie organisten die vocale en instrumentale werken zullen uitvoeren gaande van de primitieven tot de hedendaagse muziek.

>>> Vrijdag 9 october 2020 – 20u00 – KERK STS MARTIN ET ADELE – ORP-LE-GRAND

 

LICHTGEVENDE DUISTERNIS 

 

Ensemble CONVERSATIONS

Aurélie MOREELS, sopraan

Gilles THOMAS, alto

Geoffrey DEGIVES, tenor

Etienne DEBAISIEUX, bas

Thomas DEPREZ, blokfluit

Benoît LAURENT, blokfluit en hobo

Marie HAAG, viool

Mathilde WOLFS, cello

Barbara HÜNNINGER, viool gamba

Rebecca LEFEVRE, gamba

Marie-Anne DACHY, continuo orgel

Pascale DOSSOGNE, solo orgel

 

Scénographie en belichting : Jean DEFLANDRE

Het mysterie van het hiernamaals… Ziedaar wat ten alle tijden vele artiesten heeft geïnspireerd.

In het Lutherse Duitsland op het keerpunt van de XVIIIde zetten Telemann en Bach de angsten en twijfels op muziek, maar eveneens de sereniteit van de gelovigen bij het naderen van de dood. Troost voor hun tijdgenoten, spreken deze werken ons nog zozeer aan door hun tijdloze schoonheid  die ons het hart opent.

 

Cantate Du aber Daniel, gehe hin – G. Ph. TELEMANN

Actus tragicus BWV 106 – J.S. BACH

Praeludium aan het orgel van de kerk van Orp-le-Grand

International Summer Academy Alden Biesen – ORGEL TRAINING 

 

van 10 tot 15 augustus 2020

 

Infos : Internationale Zomeracademie Alden Biesen

 

Met de steun van Voce et Organo asbl